Włochy

Jezioro Como – jakie miasto wybrać? Gdzie się zatrzymać? Urokliwe miejscowości nad jeziorem Como

Jezioro Como jest jednym z najsłynniejszych jezior Włoch. To tutaj takie gwiazdy jak George Clooney czy Brad Pitt mają swoje letnie rezydencje. Wokół niego jest wiele miasteczek, w których można się zatrzymać i podziwiać widoki. Jedne są bardziej turystyczne i zatłoczone, drugie nieco mniej. Przed wyjazdem do Lombardii dużo czytałam o każdej z miejscowości i planowałam, które z nich wybrać. W tym artykule opiszę mój plan jednodniowej wycieczki nad malownicze jezioro Como.

Byłyśmy z siostrą w lipcu 2018. Naszym miejscem wypadowym było Bergamo. Polecam wybrać się nie tylko w jedno miejsce, lecz w kilka. Pociągiem szybko i łatwo się dojedzie.

Uwaga! Pamiętajcie, że bilety należy kasować przed wejściem do pociągu. Na peronie stoją kasowniki. Jest to charakterystyczne dla Włoch.

Mój plan:

1. Bergamo –> Lecco

Bilet kupiłyśmy na stacji w Bergamo bezpośrednio do miejscowości Lecco. Kosztował 3,60 € od osoby. Jadąc pociągiem widać z okna piękne widoki. Z Bergamo wyruszyłyśmy około 7:50. Lepiej wybrać się wcześnie i mieć cały dzień. Godzina 8 była w sam raz.

Miasteczko Lecco jest przepiękne i nie ma tłumów. Można bez problemu obejść Lecco na piechotę, wszędzie jest blisko a deptaczkiem przy jeziorze aż miło spacerować. Idąc ze stacji do jeziora przechodzimy przez centrum miasta. Są tam kawiarenki i różne sklepy. W Lecco nie spiesząc się nigdzie spędziłyśmy jakieś 3 i pół godziny. Około 11:30 szłyśmy już na stację, aby ruszyć dalej.

2. Lecco –> Abbadia Lariana

Bilet z Lecco również kupiony na stacji. Kosztował 1,80 €. Jest blisko więc jedzie się niecałe 10 minut.

Abbadia Lariana jest idealna, żeby w trakcie zwiedzania poplażować i popływać w jeziorze Como. Przyszłyśmy sobie na małą kamienistą plażę, gdzie większość ludzi raczej nie była turystami a miejscowymi korzystającymi z pięknej pogody. Polecam wziąć buty do wody ze względu na śliskie i ostre kamienie, jednak i bez butów da się jakoś radę wejść do wody pomału. Ja nie miałam. Nie zapomnę widoku zielonych gór otaczających jezioro. Woda w lato jest ciepła i krystalicznie czysta.

Spiaggia Camping Abbadia Lariana

Poplażowałyśmy kilka godzin i około 16 byłyśmy już na stacji, aby kupić bilet do Varenny. Niestety nigdzie nie mogłyśmy kupić biletów. Pytałyśmy ludzi, ktoś mówił, że w jakiejś budce można, lecz jej nie znalazłyśmy. Spytałam jakichś pań na peronie, niestety nie mówiły po angielsku, więc musiałam radzić sobie moim początkującym łamanym włoskim. Mówiły, że bilet trzeba kupić w pociągu. No dobra. Trochę jednak się obawiałyśmy jakiegoś mandatu, że wsiadłyśmy do pociągu bez biletów. Czytałam też, że nieraz w pociągach są one droższe. Od razu jak zobaczyłam kontrolera, powiedziałam, że chciałybyśmy kupić bilet, ponieważ nie było gdzie kupić wcześniej. Bez problemu dostałyśmy tam bilety i nie były wcale drogie. Standardowa cena 2,20 €.

3. Abbadia Lariana –> Varenna

O 17 wysiadłyśmy w Varennie. Rada: warto kupić bilet powrotny od razu, ponieważ bilety w budce sprzedawane są do 18.

Varenna jest absolutnie przepiękna! Moim zdaniem najładniejsza z tych trzech miasteczek. Totalnie mnie zauroczyła swoim klimatem, wzgórzami wokół jeziora, kolorowymi budynkami, czystością i widokami. Spędziłyśmy tam godzinę spacerując po całym mieście.

4. Varenna –> Bergamo

Z jedną krótką przesiadką w Lecco. Bilet kosztował 5,50 €. Stacja w Lecco jest malutka. Wystarczy dosłownie chwila aby zmienić peron.

Bilety można kupować na stacji oraz na stronie https://www.trenitalia.com/. My kupowałyśmy bilety na stacji, na trenitalia sprawdzałyśmy tylko ceny i godziny przejazdów.

Zdecydowanie udany trip i miasteczka trafione w 10-tkę, jednak warto na Como przeznaczyć jakieś 2/3 dni, ponieważ wokół jeziora jest dużo więcej miasteczek zasługujących na uwagę, takich jak Bellagio, Menaggio, Como (miasto), Bellano czy Cernobbio.